//
esteu llegint
Multimèdia, Opinió

Ironia o riota


De fa uns dies que, de la mà de COLOMS Z.S.i NUGULS FILM va ser penjat aquest vídeo al youtube, èmul del ja popular anunci de cervesa, en el qual, el Barça, el recuit de Fonteta,  La Fageda, en Gaudí, la Mercè Rodoreda, en Monzó, i els ous d’en Dalí, entre d’altres, rivalitzen per vendre’ns unes canyetes.

El cert és que en un primer moment em va semblar una iniciativa lloable i realment molt nostra. Si una cosa caracteritza l’humor català és, precisament, la ironia amable però incisiva i intel·ligent, de la qual en tenim exponents monumentals en el gran Santiago Rusiñol, en Joan Capri, els Joglars, el mateix Quim Monzó, l’Empar Moliner o l’Andreu Buenafuente per posar alguns exemples. Vaig pensar que era fantàstic que uns bons actors locals haguessin sabut donar la volta, amb humor català, a un dels exponents més ridículs del xovinisme nacional. Fins i tot he de reconèixer que vaig experimentar una certa enveja, sana eh?, per no haver estat capaç d’empescar-me una resposta tan clarivident.

Quan amb orgull aliè, que a més de la vergonya aliena és un sentiment també molt català, vaig ensenyar el vídeo als meus amics, alguns d’ells van començar a sembrar l’ombra del dubte: “de què rius?, si això és en serio” em deien. Au, va! … no m’ho podia creure. Per a mi hi havia uns elements més que clarificadors: la ratafia, la noia vestida de pubilla, les patinadores de fons amb els trèvols, el ke kè? que etziba l’actor reflexiu per introduir un  text, en el qual el PNZVG (Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa) s’arrenglera amb el cardar, els sants, les coses “boniques” que va fer en Vayreda, les “paraules” de la Càndida Pèrez, els millors pessebres, la botifarra de perol, el platillo, el tortell i la patata de la Vall d’en Bas i un seguit de “coses bones que tenim”, eren per a mi elements més que evidents d’aquesta ironia catalana, digna de figurar a qualsevol programa d’humor de Polònia.

Ara, que ja fa uns dies que el vídeo està exposat a la vista de tothom i que ja ha rebut més de 9000 visites, els comentaris dels espectadors estan donant la raó als meus amics. Tots ells, menys un que ha estat censurat, feliciten els autors però no pas per la ironia, si no per l’exercici de xovinisme. I això sí que em deixa absolutament desconcertat, així és que va de veres? que deien els avis.

Si és així, només em queda una opció encara més genuïnament catalana i garrotxina, fer una doble ironia i pensar que és extraordinari que d’una autèntica riota se’n pugui fer un element d’orgull patriòtic. Per sort interpretar irònicament la realitat és una potestat exclusiva de l’espectador.

Ah!, i com que em conec el panyo, expressió tan incorrecta com patriòtica, quedi clar que no tinc res contra els Gegants, els Xerrics, el Club de Patinatge, la Candida Pérez, els Pessebres ni en Vayreda i que, a més, felicito a tots els actors del vídeo per un magnífic treball.

Pep Fargas

Debats

Encara no hi ha cap comentari.

Deixa un comentari

