//
esteu llegint
Creació, Olot, Opinió

El cartell de les Festes del Tura

La crítica o el comentari sobre el cartell de les Festes del Tura sol ser la tradició més matinera de les festes; és natural perquè la imatge es presenta públicament i es distribueix abans que qualsevol altre element de la festa i, durant els dies d’estiu, es pot veure en els aparadors de molts dels comerços de la ciutat.

Vagi per endavant que la meva opinió respon exclusivament al meu criteri i gust particular, és a dir, no em considero un expert ni en comunicació visual, ni en disseny gràfic, i per tant cal situar-la com la crítica d’un ciutadà més que se suma a aquesta activitat popular i tradicional.

Excepcionalment aquest any el cartell funciona com a cartell, fet que tot i ser una obvietat és una raresa si l’encàrrec a l’autor es fa a partir d’un concurs obert en una ciutat com Olot, en la qual hi ha una concentració d’artistes molt superior a la mitjana. Al meu parer el concurs pel cartell de la festa és una mesura populista, que obliga a quedar-se amb el premiat al marge de la seva qualitat i funcionalitat, per tant podem dir que aquest any hem tingut sort, el cartell és un cartell senzill, vistós i festiu.

De fet, tal com el seu autor en Carles Cargol va explicar en la presentació, es tracta d’una recreació d’un famós cartell de Bob Dylan que va realitzar cap els anys 70 el grafista americà Milton Glaser, inscrit en els moviments del Pop Art o la Psicodèlia, aplicada per Cargol en el perfil del gegant. Així és que la barreja de les dues icones, el gegant i Bob Dylan, seguint un  patró d’èxit assegurat durant el segle passat continua funcionant, i això és realment sorprenent, com és també sorprenent que el títol del cartell sigui el de la cançó de Bob Dylan “Els temps estan canviant”, si bé no es pot negar que darrerament bufen vents de canvi i que alguns moviments socials ens poden evocar els anys 60, reproduir un cartell inspirant-se en el pop art no denota una gran voluntat de canvi, més aviat al contrari.

Però la sorpresa més extraordinària la proporciona la pròpia història d’Olot: una portada de la revista local “Olot Misión” de les Festes del Tura de 1978, signada per en Quim Domene, “Kim Domene” en aquell temps, fa exactament el mateix exercici amb el gegant i la gegantessa. Consultat en Quim sobre la seva obra, la qual no recordava, ha explicat que en aquells anys no pretenien fer cap homenatge a ningú. Els moviments artístics eren el pop art i la psicodèlia i moltes de les obres, especialment de cartellistes, prenien aquest estil inspirat en l’evolució del modernisme o en les ornamentacions àrabs.

En fi, aquí podeu veure els tres cartells, el de les Festes del Tura d’enguany d’en Carles Cargol, el de Dylan per Milton Glaser i la portada de “Olot Misión” d’en Kim Domene. Homenatges, inspiracions, deconstruccions, innovacions, reinterpretacions …. i és que els temps estan canviant?.

Pep Fargas

Debats

4 thoughts on “El cartell de les Festes del Tura

  1. Sobre l’opinió que “aquest any hem tingut sort” diria que molts anys no n’hem tingut i ho ha fet un artista a dit. Populista no, perquè si no hi ha qualitat, es pot quedar desert. Jo el definiria amb una paraula: “resultón”. Sense cap mèrit de crear una idea nova, s’ha basat en una altra, i prou.

    Posted by - | 29/08/2011, 3:12 PM
  2. He llegit en algun lloc: “Fent referència al cartell, Carles Cargol només ha avançat que vol ser un homenatge a l’Il•lustrador i dissenyador Milton Glaser. Ha batejat el cartell amb el nom “Els temps estan canviant” i per dissenyar-lo ha utilitzat diverses tècniques: la fotografia, el dibuix a mà alçada i la informàtica”.

    Jo no soc un expert però em sembla un recurs massa fàcil agafar l’idea d’un altre dissenyador, (en aquest cas Milton Glaser) passar-la pel Photoshop i, per si de cas, dir que se li fa un homenatge.
    Imaginació gens. Innovació poca.

    Posted by Jesús | 13/09/2011, 9:47 AM
  3. No puc deixar d’opinar sobre el tema i dels comentaris que s’han escrit. Particularment penso que és un excel•lent cartell, ho dic jo (segons la meva particular opinió) però sobretot ho ha dit la majoria de la gent a qui he preguntat. La gent d’Olot, en general, ha gaudit del cartell, del programa i de tota la imatge gràfica desenvolupada a través de la imatge gràfica del cartell d’en Carles Cargol.
    A la gent li ha agradat sobretot la simplicitat, la identificació olotina, el treball del color, i la originalitat global, tant del cartell com del programa. Home, que hi ha una similitud i que gràficament és el mateix, no ho poso en dubte, però això crec que és el que volia aconseguir l’artista. De veritat creieu que és tant fàcil fer una adaptació gràfica, excel•lent , com és el cartell d’en Milton Glaser, i adaptar-lo a una altre imatge tant vista i identificada com la cara del nostre gegant? I que a més funcioni estèticament i visual?. Realment penseu que el treball es limita només a un programa informàtic? Carai, si que simplifiqueu les coses.
    Podem dir que el més important d’un cartell és que transmeti el missatge, però també que vagi acompanyat i desenvolupat per un treball gràfic i una tècnica.
    En aquest cas s’ha explicat per activa i per passiva el simbolisme d’aquest cartell, el missatge que l’autor ha volgut representar. És molt correcte que en l’any 2011 funcioni una idea gràfica feta el 1960, desenvolupada també el 1978, això vol dir que l’autor ha sabut adaptar-se al temps.

    Posted by JO | 14/09/2011, 5:34 PM
  4. Plagi total i absolut!
    L’error, però, no és de l’autor per presentar-lo (bé, una mica sí, però allà ell amb la seva consciència).
    L’error majúscul és del jurat: primer per acceptar-lo (en contra de les pròpies bases del concurs) i, segon, per declarar-lo guanyador.
    Per cert, els calers del premi els hi faran arribar al senyor Milton Glaser?
    Perquè, deixem-nos d’òsties, el mèrit és seu.

    Posted by xeviprat | 26/09/2011, 4:20 PM

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: